قرآن شناسی
بسم الله الرحمن الرحیم و ایاه نستعین
تفسیر به رأی
لزوم بازگشت نظر تفسیری به امر بدیهی
لزوم روشمند بودن تفسیر
منع عقلی و نقلی از تفسیر به رأی قرآن
اقسام تفسیر به ردی از نگاه قرآن
قرآن نخستین منبع تفسیر
عدم کفایت آشنایی با قواعد ادبی عرب درتفسیروضرورت رعایت فرهنگ مخصوص وحی
سخن طبری درباره خطاکار بودن مفسری که روشمند تفسیرنکند،هرچند نظرش صحیح باشد
چگونگی مراحل جمع بندی ادله تفسیر توسط شیخ طوسی
جواز تفسیر درایی و بیان شرایط آن
جهل عملی یا جهالت عملی، منشأ تفسیر به رأی
وظایف سه گانه انبیاء
برخی مباحث علوم قرآنی
1. امکان و ضرورت وحی
2. الهی و فطری بودن قانون علیّت
تقطیع حقیقت جامع و کامل دین به دست برخی از معرفت شناسان
دین مجموعه ای از ره آورد عقل و نقل
امکان و وقوع تفسیر متون مقدس
راه های تفسیر متون مقدس با نقل و عقل
توهم تاریخمند بودن ادراک روح و دلایل رد آن
وظیفه مفسر،طرح سوال از متن مقدس و سکوت است و رسالت متن مقدس نطق
اراده خدا منبع اصیل دینی بودن مطلب است و دلیل عقلی یا نقلی کاشف از آن
تفاوت داشتن دینی بودن مطلب با عبادی بودن آن
پیرامون تفسیر به رأی مطالبی مطرح است که به برخی از آنها اشاره میشود:
لزوم بازگشت نظر تفسیری به امر بدیهی
یکم. تفسیر به معنای روشن ساختن چیزی که ضروری و هویدا نیست و به معنای پرده برداری
از چهرهٴ جمله یا لفظی که معنای آن آشکار و واضح نیست، یک مطلب نظری است که چونان
آراء نظری دیگر باید به بدیهی برگردد و در ظلّ یک مطلب بیّن و آشکار، مُبیّن گردد؛
از این جهت، فرقی بین مفرد و قضیّه نیست؛ زیرا مبادی تصوری همانند مبادی تصدیقی،
گاهی ضروریاند و زمانی نظری و ترتّب حکم تفسیر در هر دو قسم جاری است.
تفسیر، یک نحو تصدیق است؛ زیرا حکم به اینکه معنای آیه چنین است و مقصود خداوند از
آیه، فلان مطلب میباشد، به نوبهٴ خود، قضیه و مسأله خواهد بود؛ لذا علم تفسیر
همانند علوم دیگر، دارای مبادی و مسائل است و لازم میباشد که در تعریف تفسیر، قیدِ
«به قدر طاقت بشری» مأخوذ شود.