۶ مطلب در بهمن ۱۳۹۵ ثبت شده است


668
خانواده

معروف است که اگر برنامه ‌ی یک ساله دارید، گندم بکارید؛ اگر برنامه‌ی ده ساله دارید، درخت بکارید و اگر برنامه‌ی صد ساله دارید، ‌انسان بسازید.


تربیت انسان با موازینی که خالق او می ‌طلبد و هدایت فرموده است، سرمایه ‌گذاری صدساله، بلکه ابدی است. «... وَمَنْ أَحْیَاهَا فَکَأَنَّمَا أَحْیَا النَّاسَ جَمِیعًا ...» (مائده، 32)

تربیت انسان از نگاه قرآن، احیای او و دمیدن جان الهی در کالبد اوست. محیط تحقق این مهم، ‌خانواده است. خانواده‌ای که زمینه‌ ی پرورش انسان قرآنی در آن فراهم آمده است: «وَالْبَلَدُ الطَّیِّبُ یَخْرُجُ نَبَاتُهُ بِإِذْنِ رَبِّهِ وَالَّذِی خَبُثَ لاَ یَخْرُجُ إِلاَّ نَکِدًا» (اعراف، 58)، از سرزمین پاک و طیب، ثمره‌ای نیک به اذن پروردگار خارج می ‌شود و از زمین آلوده و شوره ‌زار، حاصلی ناقص و بی ‌فایده خارج خواهد شد.

بنابراین خانواده‌ی آرمانی قرآن، خانواده‌ای است که آماده‌ی پذیرش و پرورش انسان است.

 

مبانی روابط در خانواده آرمانی

همنشینی در خانه، باید نمایی از بهشت برین در آخرت باشد؛ یعنی کانون «لَا یَسْمَعُونَ فِیهَا لَغْوًا وَلَا تَأْثِیمًا، إِلَّا قِیلًا سَلَامًا سَلَامًا.» (واقعه، 26-25)

زندگی خانوادگی، صرفاً با حضور در خانه یا خانه ‌داری یا انجام چند فعالیت دسته‌ جمعی محقق نمی ‌شود؛ بلکه واقعاً زمانی تحقق می‌ پذیرد که با مبادله اندیشه‌ ها، احساسات، بحث و گفت و شنود همراه شود. (رک. کازنو، 1373)
با اقرار به زوجیت، طرفین عهده ‌دار تعهداتی حقوقی، اخلاقی، اقتصادی و فرهنگی نسبت به یکدیگر می ‌شوند. این تعهدات دو سویه است؛ یعنی هر یک علاوه بر آن‌ که وظایفی را بر عهده می ‌گیرند، حقوقی را از دیگری مطالبه می‌ کنند.

روابط صحیح و محکم در خانواده تنها حفظ مرزها و حرکت بر روی خطوط تعیین شده در موضوع تعهدات حقوقی و  قانونی نیست؛‌ آنچه از تعامل حقوقی و اخلاقی زن و مرد در همه موارد، ‌یک خانواده‌ی پایدار و پویا می ‌سازد، رعایت توصیه ‌هایی است که قرآن کریم بر آن‌ها تأکید می ‌فرماید:
1ـ «هُنَّ لِبَاسٌ لَّکُمْ وَأَنتُمْ لِبَاسٌ لَّهُنَّ» (بقره، 187) زوجین در حکم لباس برای یکدیگرند. اگر برای تأمین اهداف کلی خانواده تنها همین توصیه مراعات شود، کافی است که زن و مرد لطیف ‌ترین روابط را با یکدیگر داشته باشند و در سایه‌ی آن مطلوب ‌ترین فضای زندگی را برای افراد خانواده فراهم کنند: زیرا ارتباطی که انسان با لباس خود دارد، نزدیک ‌ترین، محرمانه ‌ترین و بی ‌آزار ترین روابط است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ بهمن ۹۵ ، ۲۱:۲۳
احمد جانقربانی


‌‌با چادر مشکی، چه غوغا کردی دختر

جا در دل مرد و زنِ ما کردی دختر

سیمرغ ها را برده بابایت ولیکن

تو سر فرازش پیش زهرا(س) کردی دختر

بی حرف و بی منبر، به روی دست بابا

کار هزاران شیخ، یکجا کردی دختر

تو شالها و مانتوها و عشوه ها را

شرمنده ی خود، کاری زیبا کردی دختر

در بین مد ها و گریم ها، ساده بودی

با چادر مشکی، چه غوغا کردی دختر


✍س.ح.عماد

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۳ بهمن ۹۵ ، ۰۱:۲۰
احمد جانقربانی



گروه اجتماعی: واژه محبت و مشتقات آن از جمله «مودت»، «الفت»، «رغبت»، «ولایت»، «صدیق»، «حمیم»، «اخدان»، «اخوان» و ... ۹۵ بار در قرآن به‌کار رفته است باید توجه داشت زیربنای همه گذشت‌ها در محیط خانواده محبت است پس والدین می‎بایست از این گیاه مراقبت کنند و هر روز آن‌را با مهرورزی آبیاری کنند.

بخش قرآن تبیان

محبت

تبیان به نقل از گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از لرستان، کشش آدمیان به همدیگر یک نعمت و هدیه الهی است و هرکس چنین کششی را در خود نمی‎بیند ناشی از این است که در محیط خانوادگی که رشد کرده نه تنها برای پرورش این بذر خدادادی کاری نشده بلکه بر روی آن خاک نسیان و غبار غفلت هم ریخته شده است.

زیربنای همه گذشت‌ها در محیط خانواده محبت است پس والدین می‎بایست از این گیاه مراقبت کنند و هر روز آن‌را با مهرورزی آبیاری نمایند زیرا که «مهر» یک حس قلبی و یک عاطفه درونی است اما «مهرورزی» بروز مهر با اظهار و اقدام است لذا والدین باید مهر «بالقوه» خود را با مهرورزی «بالفعل» تبدیل و تکمیل نمایند یعنی؛ مهر را با مهرورزی فعال و نمایان کنند.

اعضا خانواده می‏ بایست نسبت به هم رحیم و با مروت و شفقت باشند باید برای مهربان شدن بچه‌ها برنامه‌ریزی کنند تا آنها برای ناراحتی مردم دل بسوزانند و به اقدام‌های مورد نیاز دست بزنند کودکان بارها و بارها باید صحنه‌هایی از مهربانی والدین نسبت به هم را ببینند تا بذر محبت نسبت به سایر انسان‌ها در دل آنها هم ریشه بدواند.

واژه «محبت» در قرآن‌کریم تنها یک‌بار در آیه ۳۱ سوره مبارکه «آل‌عمران» با این مضون که «قُلْ إِن کُنتُمْ تُحِبُّونَ اللّهَ فَاتَّبِعُونِی یُحْبِبْکُمُ اللّهُ وَیَغْفِرْ لَکُمْ ذُنُوبَکُمْ وَاللّهُ غَفُورٌ رَّحِیمٌ؛ بگو اگر خدا را دوست دارید از من پیروى کنید تا خدا دوستتان بدارد و گناهان شما را بر شما ببخشاید و خداوند آمرزنده مهربان است» آمده است. اما متشتقات آن ازجمله «مودت»، «الفت»، «رغبت»، «ولایت»، «صدیق»، «حمیم»، «اخدان»، «اخوان» و ... ۹۴ بار به‌کار رفته است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۵ بهمن ۹۵ ، ۲۰:۴۰
احمد جانقربانی



انسان باید مراقب باشد که ارزش خویش را حراج نکند و به کمتر از بهشت راضی نشود. ولی از آنجا که انسان غفلت می‌کند و هدف شیطان نیز جهنمی کردن اوست؛ به جز معصومان کسی نیست که دچار گناه نشود. گناهانی که باید بخشیده شوند تا انسان بهشتی شود. البته که هر گناهی بخشیدنی نیست. پس باید این نوع گناهان را شناخت و با فراهم آوردن کارهایی برای بخشیده شدن، گذرگاهی مطمئن برای بهشتی شدن خویش آماده کرد.

معین شرافتی- کارشناس حوزه/ بخش قرآن تبیان
ما که معصوم نیستیم باید بدانیم برای داشتن گذرگاهی به بهشت باید تمام تلاش خود را برای دوری از گناه انجام دهیم و به هیچ عنوان گناهان نابخشودنی را انجام ندهیم و در آخر در جستجوی بخشش الهی از لغزش‌های ناخواسته خود باشیم.

بخشیده شدن

انسان، این جانشین الهی، برای بهشتی ابدی خلق شده و قیمتی جز بهشت ندارد. مسئله‌ای که امیرالمؤمنین (علیه ‌السلام) نیز آن را فرمودند: «إِنَّهُ لَیْسَ لِأَنْفُسِکُمْ ثَمَنٌ إِلَّا الْجَنَّةَ فَلَا تَبِیعُوهَا إِلَّا بِهَا؛ براى وجود شما قیمتى جز بهشت نیست، آن را جز به بهشت نفروشید.» (غرر الحکم و درر الکلم، ص177)

اینگونه بخشیده می‌شویم!

خداوند برای بخشیدن گناهان راه‌ های مختلفی را قرار داده، راه‌های مختلفی که برخی سخت و پرخرج و برخی بسیار ساده است. راه‌ هایی که در احادیث به آن اشاره شده است:

رسول اکرم (صلی ‎‌الله‌ علیه‌ و آله): «وَ مَنْ طَافَ بِهَذَا الْبَیْتِ طَوَافاً أَحْصَى فِیهِ أُسْبُوعَهُ وَ أَحْسَنَ رَکْعَتَیْهِ غَفَرَ اللَّهُ لَهُ؛ و کسی که هفت بار دور کعبه بگردد و طواف کند؛ دو رکعت نماز طواف را نیز به جا آورد؛ خدا او را می‌ بخشد.» (الکافی، ج‏2، ص19)

امام صادق (علیه‌ السلام): «مَنْ زَارَ قَبْرَ الْحُسَیْنِ بْنِ عَلِیٍّ ع جُعِلَ ذُنُوبُهُ جِسْراً عَلَى‏ بَابِ‏ دَارِهِ‏ ثُمَّ عَبَرَهَا کَمَا یُخَلِّفُ أَحَدُکُمُ الْجِسْرَ وَرَاءَهُ إِذَا عَبَرَه‏؛ کسى که قبر حسین بن علیّ را زیارت کند، گناهانش پلى‏ بر در خانه‏اش قرار داده مى‏ شود، و آنگاه از روى آن عبور می‌ کند، همان طور که یکى از شما چون از پل بگذرد آن را پشت سر خود وا می ‌گذارد.» (من لا یحضره الفقیه، ج2، ص581)

رسول اکرم (صلی‎‌ الله‌ علیه ‌و آله): «مَنْ‏ صَلَّى‏ عَلَیَ‏ کُلَ‏ یَوْمٍ‏ ثَلَاثَ‏ مَرَّاتٍ‏ وَ فِی کُلِّ لَیْلَةٍ ثَلَاثَ مَرَّاتٍ حُبّاً لِی وَ شَوْقاً إِلَیَّ کَانَ حَقّاً عَلَى اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ أَنْ یَغْفِرَ لَهُ ذُنُوبَهُ تِلْکَ اللَّیْلَةَ وَ ذَلِکَ الْیَوْم؛ کسی که بر من هر روز سه بار و هر شب سه بار صلوات بفرستد، خدا لازم می‌داند که گناهان آن روز و شب او را ببخشد.» (الدعوات راوندی، ص89)

بهره‌مندی از بخشش الهی و شفاعت باید خداشناسی صحیحی داشت. البته چنین کسی تسلیم گناه نمی‌شود. زیرا خدا را حاضر و ناظر خویش می‌داند و فقط در اثر غفلت، دچار گناه و سیاهی می‌شود که در این صورت، اعتقادات صحیح، شفیعی برای او به شمار می‌آید.

نابخشودنی‌ ها

در میان گناهان، هستند گناهانی که بخشیدنی نیست و به هر صورتی است فرد باید مراقب باشد که به هیچ عنوان به آنها آلوده نشود. گناهانی که ارزش انسان را به کلی نابود کرده و او را راهی عذاب می‌کند. آیات قرآنی این معصیت ‌ها را بیان کرده است.

1- کفر و شرک

انسانی می‌تواند امیدوار به عفو و بخشش الهی باشد که اعتقاداتی صحیح داشته باشد. کسی که خدا را به یکتایی قبول نکرده، چگونه خدا او را ببخشد. همچنانکه خداوند متعال فرموده است: « إِنَّ اللَّهَ لَا یَغْفِرُ أَنْ یُشْرَکَ بِهِ وَیَغْفِرُ مَا دُونَ ذَلِکَ لِمَنْ یَشَاءُ(نساء/48) مسلماً خدا اینکه به او شرک ورزیده شود نمی آمرزد، و غیر آن را برای هر کس که بخواهد می آمرزد.» پیامبر اکرم نیز فرمودند: «وَ الَّذِی بَعَثَنِی بِالْحَقِّ بَشِیراً لَا یُعَذِّبُ اللَّهُ بِالنَّارِ مُوَحِّداً أَبَداً وَ إِنَ‏ أَهْلَ‏ التَّوْحِیدِ لَیَشْفَعُونَ فَیُشَفَّعُون‏؛ قسم به خدایی که مرا امیدوار کننده‌ای بر حق مبعوث کرد؛ کسی که یکتاپرست باشد در آتش عذاب نمی‌ شود و اهل توحید شفاعت می ‌شوند و شفاعت می ‌شوند.»(امالی صدوق/ص296)

پس برای بهره‌مندی از بخشش الهی و شفاعت باید خداشناسی صحیحی داشت. البته چنین کسی تسلیم گناه نمی‌شود. زیرا خدا را حاضر و ناظر خویش می‌داند و فقط در اثر غفلت، دچار گناه و سیاهی می‌شود که در این صورت، اعتقادات صحیح، شفیعی برای او به شمار می‌آید.

2- دشمنی با خدا و پیامبر

دشمنی با خدا و پیامبر نیز از گناهان غیر قابل بخشش در قرآن بیان شده است: «أَلَمْ یَعْلَمُوا أَنَّهُ مَنْ یُحَادِدِ اللَّهَ وَرَسُولَهُ فَأَنَّ لَهُ نَارَ جَهَنَّمَ خَالِدًا فِیهَا ذَلِکَ الْخِزْیُ الْعَظِیمُ(توبه/63) آیا ندانسته اند که هر کس با خدا و رسولش دشمنی و مخالفت کند، مسلماً آتش دوزخ برای اوست که در آن جاودانه و رسوایی بزرگ است.»

دشمنی گاهی شمشیر کشیدن و گاهی نافرمانی کردن است. همانگونه که امام باقر(علیه‌السلام) فرمودند: «مَنْ کَانَ لِلَّهِ مُطِیعاً فَهُوَ لَنَا وَلِیٌّ وَ مَنْ‏ کَانَ‏ لِلَّهِ‏ عَاصِیاً فَهُوَ لَنَا عَدُوٌّ وَ مَا تُنَالُ وَلَایَتُنَا إِلَّا بِالْعَمَلِ وَ الْوَرَعِ؛ هرکس اطاعت خدا را بکند، او برای ما دوست است و هرکس نافرمانی خدا را انجام دهد، او برای ما دشمن است و به ولایت ما نمی‌رسد مگر به وسیله عمل و ورع.»(الکافی، ج2، ص75)

طبق این حدیث، کسی که برنامه ریزی شده مرتکب گناه شود؛ با ورع نیست و از ولایت اهل بیت خارج شده و دشمن الهی به حساب می‌آید. همان کسانی که طبق آیه قرآن اهل جهنم هستند.

برخی با ضایع کردن حق دیگران، دنیای خود را آباد می‌کنند؛ خانه‌ها، ویلاها و ماشین‌های آنچنانی را به دست می‌آورند. قرآن قیامت و محاسبه اعمالشان را به تصویر کشیده و بیان کرده که آنان وقتی با عذاب الهی روبرو می‌شوند؛ پا به فرار می‎‌گذارند و به آنان گفته می‌شود: «لَا تَرْکُضُوا وَارْجِعُوا إِلَى مَا أُتْرِفْتُمْ فِیهِ وَمَسَاکِنِکُمْ لَعَلَّکُمْ تُسْأَلُونَ قَالُوا یَا وَیْلَنَا إِنَّا کُنَّا ظَالِمِینَ(انبیاء/13و14) فرار نکنید و بازگردید به زندگی پرناز و نعمتتان، و به مسکنهای پر زرق و برقتان! تا سائلان بیایند و از شما تقاضا کنند گفتند: ای وای بر ما که ظالم و ستمگر بودیم.»

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۹ بهمن ۹۵ ، ۲۰:۳۳
احمد جانقربانی

در باب اعجاز قرآن از نگاه علوم روز نمونه هایی را در قلمروهای گوناگون انسان، حیوانات، غذا و... ذکر کردیم، در نوشتار حاضر با رویکردی موردپژوهانه به تبیین مواردی دیگر از اعجاز قرآن در پاره ای از مظاهر عالم هستی خواهیم  پرداخت.

 

منظومه شمسی

1. جاذبه ی زمین

قرآن، هزار و اندی سال قبل از نیوتن از جاذبه ی زمین خبرداده است:

« زمین را جذب کننده آفریدیم.» مرسلات/ 25

در دهها تفسیر که پیش از ولادت نیوتن نوشته شده، تصریح گردیده، که (کِفات) به معنای جذب کردن است.

درعصری که همه، خورشید را ثابت می دانستند، قرآن فرموده است: « خورشید به سوی آرامگاه خودش د ر حرکت است.» یس / 38

2. حرکت انتقالی زمین [ گردش زمین به دور خورشید]

قرآن در حدود هزار سال پیش از گالیله که با نظر خود زمین را از مرکزیت جهان هستی در آورد به صراحت گفته است: « به کوهها نگاه می کنی، خیال می کنی که در یک جا ایستاده اند، د رحالیکه مانند ابرها درحرکتند.» نمل/ 88

قرآن کریم در این مورد اشارات فراوانی دارد و از زمین با تعبیراتی مثلِ گهواره (طه / 53) و شتر راهوار ( ملک/15) یاد کرده است.

3. انبساط عالم

قرآن، 13 قرن پیش از ولادت 0لومتر)، از انبساط عالم خبر داده است: « آسمان را به قدرت خود آفریدیم و هر لحظه، آن را گسترش می دهیم.» ( ذاریات/ 47)

4. ستونهای نامرئی ( جوّ کره ی زمین)

قرآن در مورد این ستونها می فرماید: « خداوند آسمان را بدون ستونی که آن را ببینید، برافراشت.» رعد/ 2 - لقمان / 10

هنگامی که از امام رضا « علیه السلام» پرسیدند: مگر آسمان ستون دارد؟ فرمود: بله، در آنجا ستونهایی است که شما نمی بینید. شیخ طوسی هزار سال پیش در تفسیر خود فرموده است:

قرآن نگفته ( بدون ستون)، بلکه فرموده است: (بدون ستون مرئی)

تفسیر تبیان؛ ج 6، ص 213

5. حرکت ستارگان

زمانی که دانشمندان به پیروی از هیئت بطلمیوس، همه ی ستاره ها و سیاره ها را ثابت می دانستند، قرآن، با تعبیر « حرکت در مداری شناور» از آنها یاد کرده است. انبیاء/33

6. حرکت خورشید

درعصری که همه، خورشید را ثابت می دانستند، قرآن فرموده است: « خورشید به سوی آرامگاه خودش د ر حرکت است.» یس / 38

7. زوجیت گیاهان

« (لینه) گیاه شناسِ سوئدی، در اواسط قرن18 میلادی کشف کرد که در گیاهان نیز جنس نر و ماده وجود دارد، اما این موضوع، محافل کلیسا را خشمگین ساخت و کتابهای او را به عنوان کتب ضلال معرفی کردند.» دانستیهای جهان علم ص 241 .

اما قرآن، در بیش از ده آیه از زوجیت گیاهان بحث کرده است. مثلاً : شعرا/ 7 – لقمان/10 « و از آسمان آبی فرو فرستادیم و به وسیله ی آن جفتهایی از گیاهان گوناگون رویاندیم.»

8. تسخیر فضا

قرآن کریم، 14 قرن پیش از آنکه ( یوری گاگارین) هوس سفر فضایی را در سر بپروراند، از سفر فضایی بحث کرده و نوید موفقیت داده است. آنجا که می فرماید:

یا مَعْشَرَ الْجِنِّ وَالْإِنْسِ إِنِ اسْتَطَعْتُمْ أَنْ تَنْفُذُوا مِنْ أَقْطَارِ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ فَانْفُذُوا لَا تَنْفُذُونَ إِلَّا بِسُلْطَانٍ(الرحمن/33)

ای گروه جن و انس! اگر می‌توانید از مرزهای آسمانها و زمین بگذرید، پس بگذرید، ولی هرگز نمی‌توانید، مگر با نیرویی (فوق العاده)!

منظومه شمسی

9. موجودات زنده در جهان بالا

بشر امروز در کُرّاتِ دیگر به جستجوی موجود زنده می پردازد و تاکنون اطلاعات قانع کننده ایی بدست نیاورده است، در صورتی که قرآن 15 قرن قبل، به صراحت از وجود موجودات زنده در آنجا، خبر داده است: « از نشانه های قدرت خدا، آفرینش آسمان و زمین و پراکندن جنبده در آن دو می باشد.» شوری 29

10. همبستگی آسمان و زمین

ساختمان آفرینش از (گاز) تشکیل شده و سپس به (سدیم) تقسیم گردید و یکی از نتایج این تقسیم منظومه شمسی ما می باشد.

یکی از بهترین دلائلی که می رساند این کرات همبستگی داشته اند، این است که در خورشید بیش از 67 عنصر وجود دارد که عین آن عناصر در زمین نیز دیده می شود.

همچنین، عناصر سنگهای آسمانی که از آسمان داخل زمین می شوند، همان عناصری است که ساختمان زمین را در بر گرفته است.

خداوند این همبستگی را در قرآن کریم بیان فرموده است:

« آسمان و زمین قبلاً به هم متصل بودند و ما آنها را از همدیگر جدا کردیم.» انبیاء / 30

11. توده های گاز

دکتر ونول لاتیمار، آسمان شناس معروف می گوید:

« زمین و ستارگانِ دیگر، از توده های ابری، تکوین یافته اند و این ابر از ذرات سختی پدید آمده که حجمش 10 هزار برابر از حجم کره ی زمین بزرگتر بود.»

قرآن این حقیقت را به این صورت بیان فرموده است:

«خداوند اراده کرد خلق کند آسمان را، حال آن که آسمان، توده ی گاز و دود بود.» فصلت / 11

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۵ بهمن ۹۵ ، ۲۰:۳۴
احمد جانقربانی



🌹بسم رب الشهداء و الصدیقین🌹



رسول خدا "صلی الله علیه و آله":


هرکس جلو هجوم آب و یا آتش را بگیرد و جمعی از مسلمانان را نجات دهد، بهشت بر او واجب می شود.


"بهارالانوار، ج۷۱، ص۲۳۹"




مرز ما عشق است هر جا اوست آن‌جا خاک ماست

سامرا، غزه، حلب، تهران چه فرقی می‌کند؟


هر که را صبح شهادت نیست شام مرگ هست

بی شهادت مرگ با خسران چه فرقی می‌کند؟


شعله در شعله تن ققنوس می‌سوزد ولی

لحظه آغاز با پایان چه فرقی می کند



باز هم شور و رشادت مردانی از ایران زمین ، شهادت را ترسیم کرد.


روزگاری نه چندان دور مردان این سرزمین برای دفاع از خاک و ناموس جنگیدند و سینه ستبر کردند و دژخیم را از خاک راندند.


و امروز مردانی مرد ، ایثار سالهای دفاع مقدس را احیاء کردند و جلوه ی تازه ای از عشق را به نمایش گذاشتند.


این مرز و بوم تا ابد مرهون فداکاری کسانی ست که قفس تنگ جان را به سخره گرفته اند و عاشقانه به معراج رفتند.



#جبهه_فرهنگی_سرای_شهیدان ضمن ارج نهادن به رشادت، مردانگی و جانفشانی تمام #آتش_نشان_های_قهرمان و عرض تسلیت به امت شهیدپرور و خانواده های داغدار، گرامی میدارد یاد و نام غیور مردان جان فشانی که با شهادت زهرا گونه خود برگ زرین و جاودانه ای در کارنامه زندگی خود رقم زدند. این مجاهدت مایه مباهات و افتخار هر ایرانی و هموطن است. با سوختنتان سوختیم و از غم فراقتان به عزا نشستیم 

ای #قهرمانان_جان_فشان راهتان پر رهرو و یادتان تا ابد زنده.




👉🆔 @saraye_shahidan

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۴ بهمن ۹۵ ، ۰۱:۴۱
احمد جانقربانی